söndag 13 oktober 2013

Färdiga halvvantar


Vips var de klara! Alla trådar fästa, och klara för användning om det skulle bli kyligt i morgon bitti.

Jag kan rekommendera mönstret på Nalu mitts, det var roligt och gick snabbt att sticka. Så pass att jag redan har lagt upp till ett par nya, i blått, som ska bli present. Och jag är riktigt sugen på att sticka ytterligare ett par åt mig själv, kanske i Madeleine Tosh DK-garnet i färgen Saffron som jag spontanköpte i Amsterdam i somras.



Jag hade helt annat garn och annan stickstorlek än i beskrivningen, men det gick bra ändå.

Det gick åt cirka 35 gram Rowan Felted Tweed i färgen Clay (177). Jag stickade med stickor 3 1/2 och 4. Mina 13 cm korta strumpstickor i trä från Ullcentrum passade perfekt eftersom jag inte hade mer än 48 maskor att fördela på stickorna.

Jag gjorde lite fel när jag ökade för tumkilen. Jag ökade på varje varv, men det står faktiskt vartannat varv i beskrivningen, och precis så kommer jag att göra när jag stickar de nya blå halvvantarna. Då tror jag passformen kommer att bli superbra.

Ett tips:

Enligt beskrivningen skulle hela vanten stickas med samma stickstorlek, men jag tog ett halvnummer mindre till den vridna resåren och det blev bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar