lördag 20 juli 2013

Handlat i Amsterdam

Det fanns inte så mycket tid för garnshopping på semesterresan, och inte heller så mycket ledigt utrymme i ryggsäcken men ett par besök i garnbutiker hann jag med.

I Amsterdam, på väg hem, tog jag mig till Penelope Craft på Kerkstraat 117. Den instickade cykeln (glömde ta bild, men hos Garnglada finns en finfin cykelbild!) utanför butiken ledde mig rätt in i garnhimlen. Bara kvalitetsgarner. Och trevlig personal.



Två härvor lyxigt Top Draw Sock fick följa med hem. De ska bli en Stephen West-sjal, en som många stickade som mysteriestickning förra sommaren: Rockefeller

En Rockefeller fanns uppstickad i butiken i en melerat rost/orange/brun färg och i det ljusare garnet på min bild. Så snygg!! Jag har inte sett några bilder som gör modellen rättvisa. Jag slog mina lovar runt sjalen och garnhyllan både två och tre gånger innan jag till slut bestämde mig för att jag behöver en sådan sjal, fast olivgrön och beige (Midlands respektive Barley). Egentligen går det åt mer än två härvor, men jag ska förkorta snibbarna lite och hoppas att fusket inte ska gå ut över helheten.



Sen kunde jag inte motstå den mustiga färgen på det här Madeleine Tosh DK-garnet i färgen Saffron. Jag ska testa om det funkar tillsammans med det bruna Hälsinglands lammkvalité som jag köpte tidigare i vår.



Och så avslutningsvis en liten turkosgrön kompis. Man kan aldrig få för många. Malabrigo Baby Silkpaca i färgen Solis.

2 kommentarer:

  1. Penelopecraft är en bra butik. Har varit där flera gånger. Det finns en till trevlig i Amsterdam där jag brukar köpa stickor på.

    SvaraRadera
  2. Snygga, härliga garner du fick tag på!
    Elisabeth

    SvaraRadera