onsdag 16 september 2015

Astrid i rosa

Vanten Astrid. Mönstret är så fint och jag har sett fram emot att sticka ett eget par ända sedan Vantar för alla årstider kom. Så här blir mina. En rosa chock med lite guldgult. Jag stickar båda nästan parallellt, och har stickat förbi tumhålet på båda.


I våras köpte jag garn på Husfliden i Oslo. Jag har valt en färgskala långt från originalet i boken, så jag har haft lite lätt huvudbry för att komma fram till huvud- respektive mönsterf'ärger. Omstickning blev det!

Jag borde ha fotograferat den kombination som jag var mindre nöjd med, det hade förstås varit lärorikt. Men fotografering eller inte, det är bättre att ägna tid åt att färgtesta på små provlappar, i stället för att ge sig på hela vanten på en gång.


De knalliga färgerna är rätt knepiga att fotografera, men med lite Photoshoptrixande tror jag det blev någorlunda rätt. Jag har inte följt mönstret slaviskt heller, utan gjorde en icord-kant nertill, bland annat.

Annan lärdom:
Jag ska inte sticka tvåfärgsstickning i Rauma finull på stickor 2.5. Jag stickar för hårt. Men jag orkade inte repa upp och börja från början med stickor 2.75 eller 3, så jag får glädja mig åt att det blir en väldigt tät och tajt vante som snålblåsten inte kan ta sig igenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar