tisdag 26 maj 2015

Gotlandströjan klar


Jag tar tillbaka allt ont jag tänkt, sagt och skrivit om min valnötsbruna tröja i gotlandsull under stickningens gång.

Jag påbörjade den 2012, för en evighet sen, stickade efter egna mått, kroppen först och sen ärmarna. Krävde alltså montering. Det lilla momentet gjorde alla delarna hamnade i en sorglig liten hög.

Till sist fick de i alla fall komma upp ur sin projektpåse, och hur snabbt gick det inte att plocka upp maskor i v-ringningen och göra en enkel kant med vriden resår? Sen sydde jag ihop tröjan av bara farten, la i blöt och lät den torka plant. Någon hård blockning behövdes inte, jag sträckte ut v-ringningen lite extra bara.

Det blev en väldigt mysig och lagom rymlig tröja - bekväm, men inte oversized - precis som jag såg framför mig när jag köpte garnet.



Lite stickfakta:
Garnet är entrådigt Eko strand, valnötsbrunt. Inhandlat hos Huskroken på en syfestival. Tröjan är lätt som ett fjun, bara 212 g gick åt. Jag befarade att den skulle vara väldigt stickig eftersom garnet är rätt strävt, men den är nästan kli-fri.

Jag har en del anteckningar och uträkningar, men har dumt nog inte noterat vilka stickor jag använde, gissar på 4 eller möjligen 3,5. Till halskanten stickor 3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar