måndag 9 mars 2015

Orangerosa!

Merinotops i starka, glada färger från Den gamla skolan har jag gjort egna rolags/kardflor av och spunnit till ett tunt entrådigt garn som jag sen tvinnat tvåtrådigt. Allt på slända, så det har tagit ett stort (men okänt) antal timmar att tillverka dessa 64 gram.



Jag har testat att göra både stora fluffiga och mindre, hårdrullade rolags, och jag föredrar de fluffiga (närmast i bild) - de är lättare att spinna ifrån, tycker jag. Åtminstone när det gäller merino.



Jag har spunnit på min turkiska slända som är så lätt och snurrar så fint.



Så här ser det entrådiga garnet ut på sländan och upplindat på spole... ok, toapappersrulle...



Och så här blev det, tvinnat och härvat.

Jag har en idé om att kombinera mitt hemspunna med ett plommonfärgat Supersoft som jag har i stashen. Är riktigt sugen på att ta fram stickorna, men först ska jag spinna några gram till.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, det var riktigt kul att "komponera ullrullarna" :)

      Radera
  2. Så fint, proffsigt ser det ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att sticka, jag har ingen aning om hur det kommer att uppföra sig på stickorna.

      Radera
  3. Wow! Jag har inte haft den genen hittills, men blir resultatet så där vackert blir jag också sugen på att lära mig spinna!

    SvaraRadera