måndag 9 februari 2015

Spinna eller sticka?

Spinna eller sticka, det är frågan. Jag försöker hinna med båda, men den här helgen har den mesta hantverkstiden ägnats åt slända och fibrer. Jag håller på med flera olika spinnprojekt.

Den bruna, feta, otvättade ullen som jag fick med mig från min allra första spånadskurs i slutet av 2013 har jag kämpat med i ett antal timmar (oräknade...) och faktiskt åstadkommit ett tvåtrådigt garn som ska bli vantar.



Jag spann på min turkiska slända, och det var kärvt och tungt men nu är det gjort! Jag ska försöka att undvika att spinna med så här fet ull framöver, det är jobbigt - och sländan var jag tvungen att rengöra från både smuts och fett efteråt. Ulltvätt först alltså, det var lärdomen från detta projekt.

Mitt bruna garn ska kombineras med ett orange-rött garn som jag spunnit av fibrer från Limmo design. Bilder på garnet kommer senare, men längst ner i det här blogginlägget finns en bild på fibrerna.

2 kommentarer:

  1. Är grymt imponerad - har aldrig provat spinning, men det är ju kul att verkligen starta från noll... Förr fanns en blog som hette Exercise Before knitting, brukar mantra den ibland när jag inte vet om jag orkar ut i spåret eller om jag kanske bara ska sticka ikväll... Så du har ju tre bollar att jonglera med, exercise before spinning and knitting, eller vilken ordning blir det?

    SvaraRadera
  2. Hmm, den bloggen låter som något i min smak. Morgonlöpning är faktiskt optimalt, startsträckan är längre på kvällarna. Sticka på bussen hem, spinna hemma - inte dumt, även om det inte alltid kan bli så :)

    SvaraRadera