måndag 16 juni 2014

Hur långt är ett långpass?

Fyra löppass förra veckan, varav ett långpass. Vad som definieras som långpass är lite olika beroende på vem du frågar. En del tycker nog att man måste ta sig upp emot 20 km eller mer för att det ska räknas som långt. Andra tycker att milen är ett långpass. I min värld, just nu, är allt över 12 km långpass.

Här är mina tre senaste pass. Förutsättningarna har varit minst sagt varierande, från nästan tropisk värme, till isande nordvindar och åter till mer normal sommartemperatur. Det blir aldrig tråkigt i alla fall :)

Söndagens kvalitetspass
Ett tänkt långpass som i stället blev ett kvalitetspass. Tvåtusingar verkade bra. Tills jag började springa, och insåg att jag överskattat min förmåga - jag sprang för fort för att orka 2 km i önskad fart. Så det fick bli tusingar i stället, 4 x 1 km, med 90 sek vila mellan.
Sträcka: 9,1 km
Tid: 52,06
Medeltempo: 5.43
Medel-/maxpuls: 143/158
Kommentar: Tja, det gick inte så enormt fort, men det känns som ganska stor skillnad när man springer 20-30 sekunder snabbare än kilometertiderna på milen.

Fredagens transportlöpning
Ett vanligt transportpass till jobbet - med sällskap sista biten! En kollega mötte upp ungefär halvvägs och så sprang vi de sista 5 kilometrarna tillsammans. Kul! Passet avslutades i ösregn, men när man redan är varm, och nästan framme spelar det mindre roll.
Sträcka: 10,8 km
Tid: 1.06.10
Medeltempo: 6.08
Kommentar: Jag invigde min nya löparryggsäck, som kommer att bli extra användbar i slutet av juli, om allt går som planerat. Den satt som en smäck. Nästa steg blir ett test när ryggsäcken är packad på ett mer realistiskt sätt, det vill säga fullproppad.

Tisdagens långpass
Jag brukar sällan dricka vatten/sportdryck på mina pass. Jag tycker det går bra att springa upp till 12 km, bara jag har fyllt på med vätska inför träningen. Inbillar mig att det kan vara bra att vänja kroppen vid att klara sig med lite. Men i tisdags använde jag vätskebältet för första gången i år. Jag fick nog inte i mig mer än någon knapp deciliter (av vatten respektive utspädd saft) under själva passet, men det gjorde susen.
Sträcka: 14,5 km
Tid: 1.32,43
Medeltempo: 6.23
Kommentar: Väldigt varmt och kvavt. Enligt uppgift inte mer än 20 grader, men det kändes SÅ mycket varmare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar