måndag 4 november 2013

Färdigstickad Hitch

Här hänger Hitch och luftar sig i väntan på att få trådarna fästa. Ett bad väntar också.


Jag misströstade ordentligt, när jag hade monterat ihop fram- och bakstycket och för första gången provade tröjan. Halsringningen var så vid att tröjan halkade ner över båda axlarna!

Jag såg framför mig hur jag skulle behöva repa upp större delen av tröjan, och kanske sticka om den i en vanlig modell, med separata ärmstycken. Men det var bra att jag inte gav mig på det, för när jag plockat upp maskorna till halskanten och stickat några centimeter rätstickning med tunnare stickor såg det inte alls tokigt ut.

Just nu har jag bara en invändning, och det är de korta ärmarna. Jag ångrar att jag inte lade upp några maskor till i varje sida. Men kanske kan blockningen hjälpa till lite. Då kommer nya bilder.

Lite stickfakta:
Jag stickade efter ett mönster från Brooklyn Tweed. Jag är inte så van att sticka efter engelska beskrivningar, men detta var lätt att följa.
Garn: Rowan Felted Tweed i färg 161. Det gick åt ungefär 265 gram, det vill säga lite mer än 5 nystan.
Stickor: 3,5 och 4.
Mönstret finns på Ravelry

4 kommentarer:

  1. Fin! Ska bli spännande att se hela m halsringning o allt.
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Ser så fin ut och vilken vacker grön färg! Om ärmarna är fortsatta korta kanske du kan sticka på på något sätt?

    SvaraRadera
  3. Jättefin tycker HVstick-kompisen Gunlög

    SvaraRadera