torsdag 21 november 2013

Färdiga Pernillavantar



Det tog en faslig tid, men nu är de klara att använda: Pernilla-vantarna som Karin Kahnlund har gjort mönster till. De är stickade i Spelsau-garn i en naturbrun, en (guld-)beige och två olika röda nyanser. Jag fick gå ner till stickstorlek 1,75 för att få vanten lagom stor.

På bilden ser det ut som att vantarna är väldigt breda nertill, men det beror på kameravinkeln - de har en helt normal vantform.

Lagom  och lagom förresten... de blev inte alls lagom, utan tvärtom i minsta laget. Men efter tvätt och lite knåpande så passar de.

Det sjuka är att nu när jag äntligen är färdig har jag börjat fundera på hur vanten skulle bli i helt annorlunda färgställningar... Dessa idéer kan bero på att mönstret både är vackert och komponerat på ett logiskt sätt.

6 kommentarer:

  1. Mycket fina.Ja,detta mönster är en fin utgångspunkt för olika färgkombinationer.Tack för tipset om tunnare nålar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle sticka på så tunna stickor, men resonerade som så att det nog var bättre att kämpa på med tunna stickor, i stället för att riskera att vantarna blev för stora.

      Radera
  2. Jättefina vantar. Spelsau i så små stickor? Det garnet trodde jag var lite grovare, men varma. Nu fick jag lust på ett par.
    Spinna, det är så kul, nu kommer du sitta fast i sländträsket du också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med om att 1.75 är i minsta laget, jag skulle nog välja 2.0 om jag skulle sticka ett par vantar till. Men vantarna blev täta och bra...

      Radera
  3. De blev jättefina. Har fortfarande nummer 2 kvar, för jag kämpar med tvåändsvantarna. Nu har jag avmaskningen och tummar kvar. Snart är det kallt!
    elisabeth

    SvaraRadera