tisdag 24 september 2013

Pergola i plommon


Jag har börjat på Pergola, spetskoftan som Maria Olsson har designat. Jag har varit så sugen på att sticka den i ett gulmelerat Madeleine Tosh-garn som jag har i mitt lager. Men jag fick inte stickfastheten att stämma, så jag fick ge upp den idén.

I stället föll mina ögon på Magasin Duetts Supersoft, som lovordas på så många bloggar. Så nu, trots att jag har köpstopp (om ni minns..?), har jag klickat hem några nystan i färgen Plum. Jag fick inte stickfastheten att stämma helt med detta garnet heller, men jag tror att jag kan lösa det genom att sticka en storlek större. Alltid lika spännande...

Koftan stickas uppifrån och ner, och jag har än så länge bara stickat halskanten. Jag påbörjade spetsmönstret, men var okoncentrerad och räknade fel gång på gång så att jag blev tvungen att repa upp. Och det var besvärligt, jag tappade maskor här och där, och blev nästan tokig på mitt eget slarv. Alltså började jag om. Och nu har jag beställt extra spetsiga lace-stickor. Jag har aldrig testat såna, men tror att de kommer att bli toppen för det här projektet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar