söndag 15 september 2013

Långpass på fel stig

16,3 kilometer i torsdags. Snitthastigheten på två av dessa kilometrarna blev över 10 minuter respektive 8 minuter, och då handlar det förstås inte om löpning. Nä, det var snarare bergsklättring. Den riktigt hyfsade stigen urartade till ett smalt, stenigt elände. Bitvis fullt med dammig jord. Upp och ner för branterna - nästan värst utför.

Så kan det gå när man tar lite fel på stigarna.

Jag är inte alltför missnöjd, det är faktiskt roligt att få kämpa lite extra. Resten av passet, när jag äntligen kom ut på grusvägen gick hur bra som helst. Och den avslutande asfaltslöpningen gick av bara farten.

Igår, lördag, var jag på Söder för att heja på kolleger som sprang Stockholms halvmara. Lyckades missa alla utom en som upptäckte mig... Jag som hade tänkt stå där och gjuta mod i dem, det är ju så härligt att höra sitt eget namn ropas när man är trött som ett hus - man får ny energi. Jag hann i alla fall fundera rätt mycket på hur det kommer att gå för mig när jag själv ska springa en halvmara om några veckor. Hur fräsch i benen kommer jag att vara när jag närmar mig slutet? Kommer jag att hasa i mål eller kunna hålla stilen?

I helgen har jag inte tagit många löpsteg. Igår blev det bara 4,5 km, så i morgon får det bli ett längre pass. Transportlöpning hem från jobbet tänker jag mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar