söndag 16 juni 2013

Svartvit sjal

Den rätstickade sjalen som blev klar för ett tag sen har blivit en stor favorit. Så mjuk - och den håller sig så bra på plats runt halsen även när jag inte knyter till den.

Nu har det på något märkligt sätt infunnit sig ett nytt behov: en randig sjal i svart och vitt.

Fast jag gillar inte rätstickade ränder, så först tänkte jag att det får bli slätstickning i stället. Men då fick jag syn på Nangou av Melanie Berg och kom på andra tankar. Det blir ju jättefint med rätstickning varvat med hålvarv!

Så nu tänker jag mig den cerisa sjalen, fast utan spetskant (eller bara en liten) och med ränder. Och tjockare garn. Hur ränderna ska se ut ska jag fundera på lite till. Hålvarv ska det i alla fall bli.


Garnet då? Jo, jag föll för ett reagarn hos Garnkorgen för ett tag sen. Tre nystan Rowan cashsoft 4 ply i gräddvitt. Jag hade inte klämt på det innan, men blev väldigt nöjd med köpet, både nyansen och känslan i garnet (trots att det innehåller 30 procent akryl).
I stashen har jag svart Drops Alpacka baby silk och ett lacegarn från Grignasco - med en tråd av varje tror jag det kommer att matcha tjockleken på Rowangarnet.

En lagom stor stickning att ha med på semestern?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar