söndag 24 mars 2013

Har sprungit ute i dag!

Jag har inte sprungit ute sedan 1 februari, då mitt knä började krångla. Saknar utomhuslöpningen något fruktansvärt! Jag har inte skrivit så mycket om alternativträningen, för det är inte särskilt skoj med cykelpass inomhus kompletterat med rehabträning.

Knät är fortfarande inte hundra, och jag har dessutom fått problem med hälsporre/plantarfasciitis igen, men gav utelöpningen en chans i dag. Löparskorna med personligt utprovade fotbäddar (som jag har sen tidigare) hade fötterna som i ett skruvstäd, så jag kände knappt något av hälsporren. Och knät knirkade lite, men det var ingenting som påverkade löpsteget - hurra!

Jag tog det rätt försiktigt. Inomhus, på band, har jag testat lite, 5-7 minuter varje gång jag tränat cykel. Och det har inte förvärrat skadan, så i dag sprang jag omväxlande 5 minuter - gick raskt i 1-1.30 minuter. Totalt blev det 4,5 kilometer löpning i ungefär 6-minuterstempo. Det känns lovande!

Knät hade nog mått ännu bättre om jag hoppat över cross nature-passet som jag och min syster var på förra helgen, på en så kallad Paus-weekend på Husby säteri. Jätteroligt träningspass ute i naturen med Naturkicken: löpning i snö, armhävningar mot berg, "dips" med stubbar och stenar som stöd, plankan, upphopp... Roligt, roligt, men aj så ömt knät blev efteråt.

P.S. Nu hör jag koltrasten sjunga utomhus. Våraning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar