måndag 14 januari 2013

Provlapp blir kudde


Hemuppgiften på HV-kursen över jul och nyår var att kombinera några av de olika (flät-)mönster vi lärt oss. En perfekt uppgift för mig som länge funderat på att sticka en kudde med flätmönster, men inte hittat något tillräckligt roligt mönster. Nu har jag själv kombinerat ihop ett, och det var en liten räkneutmaning.

I mitten löper en vikingafläta (flätans upphovsmakare: Elisabeth Lavold) flankerad av två vanliga flätor över 8 maskor (vridna åt olika håll) och i kanterna björnbärsmönstret som jag inte var så förtjust i först, men som vinner i längden.

Jag stickar med en tråd Vartofta raggsocksgarn och en tråd Sandnes mini alpakka. Stickor 7.

Det blir tjockt och härligt, och jag kan se en tjocktröja med samma mönster framför mig. Men vi lär oss ju hela tiden nya roliga tekniker på HV, så jag väntar lite med det projektet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar