onsdag 22 februari 2012

Roligare med fartlek

Jag kan motivera mig till en hel del, till exempel springa en timme i snöyra eller regn. Eller gå upp kl 06 och springa till jobbet. Eller träna backe en fredagkväll. (Ok, det har inte hänt så ofta det senaste halvåret på grund av hälsenor och annat, men ändå…)

Men hur skapar man ett sug efter att springa på löpband och kombinera det med omåttligt trista övningar inomhus?

Jag gör det där trista ibland, men lustnivån är så otroligt låg jämfört med under ett spinningpass eller när jag springer utomhus. Trots att jag vet att det gör nytta.

Senast, i tisdags, var det i och för sig ganska roligt när jag testade fartlek på löpbandet. Värmde upp ordentligt, lät sen pulsen gå ner lite och satsade på 5 km-tempo i några minuter. Det kändes som att jag hade kunnat fortsätta med det i åtskilliga minuter, och det hade jag inte tid med, så jag ökade till 4.40-tempo (hade 1,5 procents lutning hela tiden – vet inte riktigt hur stor effekt detta har). Det var jobbigt, kan jag meddela…

Nu vet jag ungefär hur jag ligger till, och kan planera in lite skojiga intervaller framöver.


Dagens spinningpass
Tid: 42.38
Medelpuls: 149
Maxpuls: 160
Humör: Lite besviken eftersom det spinn/intervall-pass jag sett fram emot och bokat in mig på - mitt första av den typen - ersattes med ett vanligt medelpass. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar