fredag 10 februari 2012

Minus 18

I morse fanns det inga tidsmarginaler. Upp 06.00, på med springkläderna. En titt på termometern.
!!!
Minus 17,9.
Liiite kallare än vad väderprognosen sa. Eller om det var jag som lyssnat dåligt.

Det var för ont om tid för att ändra planerna - duscha, klä på sig vanliga kläder etc. Så på med ett extra par långkalsonger bara, och iväg till tandläkaren.
När hela proceduren var över och räkningen betald (överkomlig - tack för det...) hade det ljusnat, och det blev en frostig tur till jobbet i riktigt vinterväglag: hårt packad snö.

Många tycker att det verkar helgalet att springa när det är så kallt. Och det är väl inte att rekommendera, kanske. Men härdar man bara ut de första 5-10 minuterna, och tar det lite lugnare än vanligt så går det finfint. Mitt enda problem är tårarna, det blir ruskigt kallt när de halvfryser på kinderna.

Efter lite diskussion på jobbet har jag en teori om varför vissa tycker det är outhärdligt med löpning i kyla: Kan det ha något med om man är näs- eller munlöpare..?
Vad jag menar är att den senare kategorin andas främst genom munnen och aldrig genom näsan, och då blir det ju extra kall luft som dras in och irriterar luftrören. Det här blir ju extra påtagligt om man springer fort. Ja, vad vet jag...


Dagens löppass
Tid: 27.52 - kort men gott
Medelpuls: 148
Maxpuls: 164

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar