söndag 19 februari 2012

Längtan efter ull



Jag vill ha en enkel, fluffig, varm ulltröja i en modell utan krusiduller. Första steget är taget, jag hittade ett härligt garn på Syfestivalen i Älvsjö. Eko Strand heter det, handfärgad 1-trådig Gotlandsull från Ateljé Huskroken. Eftersom enkelhet är ordet för dagen så fastnade jag för färgen Valnöt, en brun nyans med fin lyster. Jag når det bra från där jag sitter så jag kan klappa det då och då.

Sen kunde jag inte motstå en härva olivgrönt garn av samma sort. Kanske blir det någon enstaka rand olivgrönt i den valnötsbruna tröjan, det skulle nog inte förta den önskade enkelheten… Planering pågår!

Jag tror aldrig jag har varit på syfestival på en söndag tidigare, men det var inte alls dumt, gott om plats i montrarna. Det verkade den här gången som att garnutställarna var samlade på ett bättre sätt än vid tidigare mässor – men där kan jag ha fel. Jag handlade i alla fall lite mer än vanligt, till exempel en inspirerande bok med gotländska mönster som jag kommer att blogga om senare.



De här tygerna fick följa med hem, liksom ett par nystan vitt ullgarn som (någon gång) ska bli soffkudde.



Sen hittade jag min blå önskenyans i det här isländska Lopi-garnet. Något stickigt, men det blir mjukt efter tvätt, har det utlovats. Någon slags sjal tänker jag mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar