tisdag 28 februari 2012

Knäckt på löpbandet

Löpbandspasset i morse blev lärorikt snarare än uppmuntrande.

Idén till passet hittade jag i ett gammalt nummer av Runners World. Löpargurun Rubin McRae tipsade om olika löpbandspass och backpasset verkade roligt och lätt.

Farten skulle ligga 15 sekunder/km över min tävlingsfart på milen. Min fart har jag rätt dålig koll på och min tävlingserfarenhet begränsar sig till Lidingöloppet (3 mil) en gång och Höstmilen (10,6 km, varav mycket uppför på lerig och stenig stig) en gång.

Jag drämde till med 5,27. Bära eller brista.

I den farten skulle jag sen springa 3 x 3 minuter med ökande lutning: första 3-minutaren med 2 procents lutning, den andra med 3 procents lutning etc. 2 minuters vila, sen 3 x 3 minuter till, men nu med lutning från 3 till 5 procent. Ni förstår vartåt det lutar… Sista 3 x 3 löps alltså med 4 till 6 procents lutning.

Det gick alldeles utmärkt de första 6 minuterna. Minut 7 till 9 var ren och skär plåga och jag var tvungen att hoppa av och vila i förtid.

Drog ner ambitionerna. 2-minutersintervall fick räcka. Och det pallade jag i 6 minuter, men när det var dags för den sista 3 x 2-minutaren slängde jag in handduken.

Ok, jag är varken så snabb eller stark eller uthållig som jag tror. Nu vet jag det! Jag kommer att köra det här passet igen, men farten har jag inte lust att dra ner på, jag vill ju få ett rappare löpsteg, så det får bli x antal minuter kortare i stället.


Dagens löpbandspass
Tid: 30.29 – inlusive uppvärmning
Medelpuls: 140
Maxpuls: 166
Kompletterade passet med en halvtimmes rehabövningar. Har de senaste dagarna fått lite känningar under högerfoten igen, så den gamla skadan är inte besegrad ännu.

1 kommentar:

  1. Hjälp vilket pass...Bra jobbat tycker jag! Själv så körde jag den numera traditionella spinningen på lunchen igår. /Sanna

    SvaraRadera