onsdag 25 januari 2012

Myslöpning i mörkret

Att morgonspringa är verkligen min melodi. Upp tidigt i mörka januarimorgonen, minimal frukost (gillar inte att springa på fastande mage), på med ice bugsen och iväg till jobbet. Vid 7-tiden är man fortfarande ganska ensam på gång- och cykelvägar.

Det blev inget svindlande tempo och inte så lång sträcka heller. Jag provar mig fram, rätt försiktigt, fortfarande. Jag hade problem med hälsenorna förra året, och i augusti 2011 blev det ett abrupt löpstopp, på grund av akuta smärtor under högra foten. Jag sökte proffshjälp, fick diagnos (plantar fasciit) och rehabprogram. Rehabtränar gör man på gym - brrr... Otroligt tråkigt att träna inomhus. Men nyttigt att upptäcka nya muskler som regelbundet behöver få en omgång.

Foten känns rätt hyfsad nu, men jag har bestämt mig för att inte fara iväg som en tok, utan fortsätta rehabträna + hålla konditionen igång med spinning + springa ett eller två lätta pass i veckan. Så morgonens pass blev alltså 35 minuter. Då hade jag bara kommit lite mer än halvvägs till jobbet, på snötäckt underlag, men en busshållplats dök lägligt upp så jag tog bussen resten av sträckan. Perfekt att kunna anpassa sträckan efter dagsformen!





Dagens stickning
Jag har alltid varit en hängiven tröj- och koftstickerska. Det är först på senare tid som jag har insett att stickning inte alltid behöver innebära stora, tidsödande projekt. Så nu har jag stickat strumpor för första gången, två par den här vintern.

De gulrandiga på bilden är helt ohämmat inspirerade av fröken c som tillsammans med Dödergök är de skenbart enkla rändernas mästarinnor. De bemästrar mycket annat också, läs deras bloggar om ni inte redan har gjort det.

Jag har utgått från Dödergöks mönster på krumelurstrumpor men gjort några små egna påhitt. Den gula resårkanten i vriden resår till exempel. Och så gjorde jag en fiffig avmaskning vid tån med hjälp av Sticka meras beskrivning av kitcheners stitch (masksöm tror jag det heter på svenska), det blev både snyggt och bekvämt.

Det gula garnet är Mirasol från Du store alpacka i färg 2008 och det vita är Fabel. Men nästa gång ska jag definitivt använda ett nummer tunnare stickor till resårkanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar